marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Westernieland - Delfzijl

Fietsen is Zen. Een meditatieve bezigheid. Eigenlijk zou het "fietzen" moeten heten. Vandaag wisselde het landschap van het Groningse Hoogeland tussen suikerbieten, tarwe, uien, aardappelen en grasland. En deze laatste met en zonder schapen. Je benen gaan gedachtenloos heen en weer en je zintuigen nemen zonder moeite en zonder ruis de omgeving in zich op. Je zit echt in een flow. Voor de eerste keer ontbijten we samen met onze gastheren van de B&B. Zij eten veganistisch, en wij doen vanochtend voor een groot deel met ze mee. Gedeelde smart is halve smart. Opmerkelijk is dat we het eerste uur geen andere fietsers zijn tegengekomen. Het kan natuurlijk zijn dat er een groep van 100 fiet-zen-genoten 10 minuten achter ons fietsten, maar we zijn in ieder geval niemand tegengekomen. In Uithuizen hebben we op het terras van banketbakker Marinus koffiegedronken met uiteraard iets vers uit de vitrine. De koffie kregen we in een thermoskannetje en mochten we zelf uitschenken in een oud gebloemd koffieservies. Heel nostalgisch. Op dit terras zat ook nog een ander fietzend echtpaar en hebben we even bijgepraat. Vervolgens de lunch geheel met z'n tweetjes langs het waddenwater, bijna met de voetjes in het nat. De afstand naar Delfzijl viel reuze mee en we waren er voor onze benen veel te vroeg. Dit zou ons daggemiddelde wel erg naar beneden halen. Op de kaart gespeurd en naar Appingedam gereden, als bonus. Want zeg nu zelf: hoe vaak kom je daar? Deze kans konden we ons niet laten ontglippen. Leuk plaatsje ook, met grappig oud centrum. Daarna - uiteraard met omweg - ons hotel Singel opgezocht. Een oud schoolgebouw en weer heel mooi, sober, bijna Zen, ingericht. 's Avonds hebben we gewandeld door het havengebied en nog even gemijmerd op het kleine stadsstrand, het is alweer de laatste avond. Morgen bereiken we ons doel Nieuweschans. Vandaag zaten we 69 kilometer op de fiets, met een lage gemiddelde dag-snelheid. Winkelen doen we namelijk nu ook op de fiets, maar we laten dan de snelheid wel iets zakken ;) Ik ga er voor zorgen dat in de volgende uitgave van de Grote Van Dale fietzen op de kaart staat. http://connect.garmin.com/activity/557786615

Gunnar

Veel plezier vandaag! Laat je Marjo vooruit rijden om de finish op te bouwen?