marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Oude Bildtzijl - Westernieland

Blote buiken. Al een paar dagen zie ik ze niet meer. In de eerste helft van de week, zeg maar in het westen van ons land, bewoog de halve helaas voornamelijk mannelijke bevolking zich met ontbloot bovenlichaam richting het strand. Op de fiets, in de stad, het maakte niet. Hele schilderijen soms. Deze horizonvervuiling/verdwazing is in Friesland opgehouden, de beschaving keert terug. De fietspaden nu zijn bijna leeg, zeker 's ochtends. We vertrekken vanaf onze B&B en nemen ons voor tot Holwerd langs de dijk te fietsen, niet helemaal conform de route. Er zijn wel minder vliegjes dan op de Afsluitdijk: daar moesten we met praten toch iets rekening houden omdat anders onze dagelijkse inname van dierlijke eiwitten hoger zou zijn dan het advies van de Schijf van Vijf. Maar nu was onze tegenstander de schapenpoep. In het begin nog wel iets laveren, maar daar was gezien de hoeveelheid geen houden aan. Het geeft onze fietsen een wat doorleefde expressie, hoewel de meningen wel verschillen over dit fenomeen. Bij Holwerd dus toch maar de dijk af en nu snappen we geheel waarom onze ANWB-vrienden de route ook langs kleinere plaatsjes acher de dijk laat lopen. Bij de veerpont naar Schiermonnikoog hebben we geluncht: voor mij en broodje paling. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.  Daarna het natuurgebied van de Lauwersmeer door, langs een heel groot militair schietterein. Daarna nog weer allerlei kleine weggetjes door Gronings boerengebied, uiteindelijk kwamen we uit in Pieterburen. Op zoek naar een supermarkt werden we door een oud Fries, fietsend vrouwtje naar het eind van het dorp gestuurd. Wij hier naar toe, maar niets te zien. Was er helemaal niet! Even overwogen om terug te fietsen.....maar ons humeur was veel te goed. Doorgefietst naar Westernieland waar ons B&B van vandaag gelegen is. De Oelesprong, gerund door twee vrienden, die er een heel mooi appartement van gemaakt hebben. Het concept winkel is in deze plaats ook onbekend en daarom moeten we noodgedwongen naar het enige plaatselijke restaurant. Geen straf, we hebben uitstekend gegeten. De keus is niet op de shoarma gevallen...... Vandaag is de eindscore 83 kilometer. http://connect.garmin.com/activity/557004775

Jan

Jullie zijn in het land van Ede Staal. Is vast wel wat van te vinden. Staat de wind nog goed?

Larna

Dan is de tocht bijna klaar toch?! Of pakken jullie ook maar stukje Duitsland mee nu het zo lekker gaat?

Helen

Jullie fietsen nu door mijn prachtige Hogeland en ik ben benieuwd naar het verhaal van vanavond of komen jullie langs?