marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Den Oever - Oude Bildtzijl

De Afsluitdijk is saai. Dit wordt dus een saai stukje, want een groot deel van de rit van vandaag liep over deze creatie van ir. Lely. Rechts een oorverdovende herrie van het met 130 km per uur langsrazende verkeer, links een hoge grasdijk met daarachter de Waddenzee. Als je geen goed gezelschap hebt, is het geen aanrader. Mijn vertrouwde 1 meter uitzicht rechts naast mij heeft vandaag haar rode fietsjurkje aan, bruin gebrande armen en benen en mooie rode lippenstift. Dit is allesbehalve saai. De snelheid waarmee fietsen, met de wind vol in de rug, ligt zeer hoog. Ook al niet saai. Dat we al heel snel de overzijde van deze 30 km lange asfaltstreep in zicht hebben, is zeer veelbelovend en zeker ook niet saai. Al met al anderhalf uur fietsen en we zijn in Zurich. We gaan door de shoarmavelden. Onderaan de dijk zien we een aantal schapen loslopen. Zouden ze uitgebroken zijn? Even later krijgen we het door: hier leven deze dieren, wij zijn te gast. Vele honderden schapen in de wei, sommige blijven hardnekkig op het fietspad staan. We krijgen handigheid in het slalom-eren. In Harlingen fietsen we langs het gezellige haventje en lunchen we met uitsmijter en pannenkoek. Daarna weer geruime tijd schapen. We komen door allerlei kleine dorpjes met exotische namen welke niet echt beklijven. Het laatste stuk gaat over de oude Waddendijk; de huidige dijk ligt 1-2 km meer richting de Waddenzee. Langs deze oude Waddendijk liggen vaak schattige, oude, vaak kleine dijkhuisjes. Leuk om langs te fietsen. Onze tocht van 85 km vandaag eindigt in Oude Bildtdijk, een klein gehucht met een super en een eetcafe. We hebben een hele mooie B&B met zitkamer, een terras buiten en een slaapkamer boven. Super. Laaisterplakky heet het, een naam die echt blijft hangen. We dineren in het eetcafe, mosterdsoep en kip piripiri, specialiteit van de eigenaar. Nu in de lage avondzon op het terras deze weinig saaie dag overzien. Ik weet nu al wat ik straks in bed ga doen: schaapjes tellen...... http://connect.garmin.com/activity/556125325