marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Bergen - Den Oever

Ik weet nu waarom het Afsluitdijk heet. De gehele dag stond in het teken of we de fietsrit ervoor zouden afsluiten of toch nog de 30 km extra pakken en dan de dag afsluiten. We vertrekken vanochtend laat want het ontbijt in onze Italiaanse villa wordt pas na negenen geserveerd. Dan hebben wij al een half boek gelezen. Maar het was voortreffelijk. Eerst nog een stuk door de duinen, daarna net voor Petten houdt het strand op en begint er een zeedijk. Bij Callantsoog zijn de duinen weer terug gelukkig en dat vieren we met eten van een pannenkoek. In de verte doemt een vuurtoren op. Zou dat Den Helder al zijn? Niet dus, eerst nog Julianadorp, daarna nog een schitterend duingebied, en dan het laatste stuk een zeedijk, die eindigt bij de veerpont naar Texel. Daar is het einde van de LF1-route, de bordjes die we nu al vijf dagen volgen. Om twee uur zet ik Marjo op de foto bij het laatste bordje, een emotioneel moment. Na het drogen van de laatste tranen rijden we nu niet meer langs de Noordzee, maar de Waddenzee. We moeten op zoek naar nieuwe bordjes, maar die zullen we pas na 30 km vinden bij Den Oever. De weersgoden hebben ons bij het Afsluitdijk-besluit geholpen: na Den Helder zagen we het achter ons steeds donkerder worden en het rommelde. Vlak voor Den Oever hebben we nog even geschuild onder een luifeltje. De iPad erbij: nou hotels kennen ze hier niet, wel B&B's. Dus voor het eerst geen hotel via de Bookings-site, voor ons al een hele stap. De volgende wordt een Vrienden op de Fiets-gastgezin. Het voelt hier heel huiselijk, geregeld praten we bij met onze gastvrouw. We kunnen ons natuurlijk opsluiten beter gezegd terugtrekken op onze kamer. Maar hier staat alleen een bed, en na de invasie met onze zes fietstassen, lijkt het meer een rommelzolder waar je je kont niet kan keren. Dus zitten wij in de lounge, nou eigenljk meer een kamertje beneden waar inmiddels ook de andere twee gasten aanschuiven. Ook fietsers die dezelfde route als wij doen, maar dan in omgekeerde richting. Niet zo intelligent dus gezien de gemiddelde wind, maar ze hebben al één dag geluk gehad. Mevrouw Bakker van het B&B, dus eigenlijk is het B&B&B, adviseert ons een visrestaurant in de haven. We houden ons sterk en kiezen voor een maaltijdsalade van de DeKa.  Vandaag weer 67 kilomertjes op de teller. (+ 4 km voor de supermarkt) http://connect.garmin.com/activity/555209446

Mieke

Morgen hoef je niet te letten op bordjes, dat scheelt. De Van Der Valk zit in Wieringerwerf, zagen we gister, maar Den Oever staat wel wijd en zijd bekend om zijn visrestaurant....vanwaar die voorkeur voor die maaltijdsalades?

Jan

Blijft leuk om te lezen. Vlak voor Den Oever is een Van der Valk. Op jullie site staat gerichte reclame. Ik had net gezocht naar een accommodatie in NZ en nu staat er een suggestie voor Akaroa! Bij Mieke staat wat ander: Belvilla.

Ha Jan
Het is een gratis site, dus ze zullen wel wat inkomsten uit reclame halen. Big brother Google is watching you. Het is jammer dat er geen werkzame helpdesk is omdat er geen foto's opgezet kunnen worden. Thuis maar weer eens oriënteren op wat anders

Ha Mieke
Wat die salades betreft: we proberen de dagen wat energie-neutraal door te komen. Kost best veel moeite met al die lekkere ontbijtjes...

Larna

Leuk om te lezen wat jullie meemaken. Bijna niets meer te vertellen na de vakantie..:) ik kan een link aanklikken om jullie 'extra fotoruimte cadeau te geven'. Voor 8 euro 100 foto's is minimale. Weet niet of je zelf ook zo'n optie kan zien.
Fijn dat jullie het zo leuk hebben met de route! Succes!

Ha Larna
We mogen zelf gratis 1000 (!) foto's erop zetten. Maar de procedure lukt niet vanaf de iPad. En de helpdesk reageert niet......

Jan

Leuk. Kun je niet op een gewone computer ( bij je benb) foto's uploaden?
Wens jullie morgen weer wind mee!