marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Haarlem - Bergen

Wie groet doet, groet ontmoet. Ik probeer mijn zelfbedachte variatie op een bekend gezegde al dagen in de praktijk te brengen. In het oosten groet men elkaar in het voorbijgaan. Dat concept is hier onbekend. Hier groet niemand uit zichzelf. Wij groeten dus veel mensen op de fiets, zeker als we zien dat het collega-langeafstandfietsers zijn. Mondjesmaat krijgen we response; we hebben nog een lange weg te gaan..... Vandaag beginnen we onze tocht van 64 kilometer in de oude binnenstad van Haarlem, prachtige historische geveltjes, grote kerk in het centrum, de Sint Bavo. We had rustig tijd om rond te kijken, het was nog voor de openingstijd van de winkels. Dat verkort ook duidelijk het winkelgebeuren, dus we waren dus zo weer op weg naar de duinen. Prachtige huizen in Bloemendaal gezien. Bij ons heeft een dorp een aantal grotere huizen, hier heeft een dorp een aantal kleinere huizen... In IJmuiden zien we de hoogovens, dat lijkt dan weer iets op de Maasvlakte. We gaan met een pont het Noordzeekanaal over (paar minuten vaartijd). Daarna prachtig gefietst door het NP Kennemerduinen. Tussen de middag een broodje van de Spar op het dorpsplein van Wijk aan Zee. De route gaat verder door duinen, stuifzandgebieden zo ver het oog reikt, soms heidebegroeing. Heel mooi. We komen door Bergen aan Zee waar we in de "autofile" staan over de strandboulevard. Hier zijn we dan ook weer snel weg. In Schoorl zitten we nog een tijdje op een bankje in het centrum wat uitkijkt op het grootste klimduin. We weten niet het grootste van wat. In de buurt zijn nog weinig overnachtingsmogelijkheden over, het is echt hoogseizoen. We maken een superkeus: Landgoed Odessa in Bergen, een grote Italiaanse villa opgetrokken uit blokken steen, metaal en marmer. Opgekocht door twee, gescheiden vrienden, die hier wonen met zes kinderen. Zij hebben er een bed and breakfast van gemaakt. Ik typ dit nu dan ook op het buitenterras met vrij uitzicht op weiland, paarden en spelende kinderen. De mannen hebben hun bedrijf verkocht en dit pand op een veiling gekocht. Ach, zo zegt de een, er komt straks misschien wel een voetballer die het van ons overkoopt...... Ja, wij wonen niet beroerd, maar dit is ook zeker niet verkeerd, overdenken wij als we onze maaltijdsalade van de Jumbo verorberen.

Gunnar

Goed dat jullie, om sluikreclame te voorkomen, telkens andere supermarkten aandoen!

Erik

Aha, jij let goed op!

Rina

ik vind dat jullie best snel gaan.
hopelijk is vandaag niet te warm geweest.
morgen kijk ik wel weer .

groetjes Rina