marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Renesse - Oostvoorne

Na een hete nacht, ja en dat bedoel ik heel letterlijk, zijn we weer op de fiets gestapt. We steken weer één van de Deltawerken over, de Brouwersdam. Halverwege vangen we een glimp op van Port Zelande. Daar hebben we in 1991 met drie kinderen de zomervakantie doorgebracht. Larna had toen net de mazelen gehad en zag er nog uit als een gespikkelde paddestoel. De wind is ons vandaag gunstig gezind, we hebben haar nu in de linkerzij, soms iets schuin van achter. Marjo's vertrouwen komt weer iets terug.... Vanaf dan is alles wat we zien nieuw: eerst het eiland Goeree-Overflakkee, daarna Voorne-Putten. Het toerisme is hier veel minder dan gisteren, de fietspaden worden in ieder geval minder gebruikt. Weer veel weggetjes door de duinen, met minder klimmen dan gisteren. We bezoeken Ouddorp en Goedereede. Dit laatste is een schattig oud plaatsje met veel kleine huisjes en nog een grachtje. Maar we hadden al koffie met appelgebak op, dus het is bij sightseeing gebleven. Het volgende bouwwerk zijn de Haringvlietsluizen; we zijn hier een betonnen pier op gefietst en zagen hoe een aantal zeilboten de zee opvoeren. In de middag Rockanje bezocht; hoewel, we mochten de kern niet in vanwege festiviteiten. Dus daar naar het strand gereden, onze fietsen met bagage betaald achtergelaten, bewaakt door een struise Rotterdamse met haar eigen leven. Op het strand hadden we de keus tussen twee strandtenten: één van de twee heette Salsa Summer Beach Club. Dus met ons kortstondige dansverleden was de keus snel gemaakt. Hier had je van die "gezellige"  loungebanken: als je op de punt gaat zitten, daarna je kussen in de rug opzoekt en dan vervolgens geheel in horizontale positie geraakt. Deze gerievelijke houding was toch wel vol te houden. De muziek was allerminst salsa: na Wim Sonneveld met Het Dorp, kwam Andre Rieu aan de beurt. Nou, daar krijg je geen tintelende salsa-heupen van.... Daarna onze eindpunt van vandaag na 60 gefietste kilometers: Oostvoorne. Bijna uitkijk op een rokende Maasvlakte: die is morgen aan de beurt. Het hotel is een soort Ierse pub met een aantal losse schuurtjes, voorzien van bedden en doucheblok. Het ziet er cosy uit. We hebben hier ook gegeten, ik een soort reuze hamburger met een hoeveelheid frites voor drie dagen. Degelijke kost, daar komen we de avond wel mee door.

Jan

Leuk om jullie zo te volgen op jullie tocht door Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden. Mooi dat temperatuur en wind meewerken. Gaat het goed met jullie gezondheid?

Erik

Ha Jan,
Marjo's arm doet weer helemaal mee, en mijn hoofd deed het al.

Mieke

Als het op jullie route ligt is Brielle zeker aan te raden om doorheen te fietsen, mooie historische kern.

Antoinette

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat! Het geeft een echt zomers gevoel. Veel plezier en tot ziens!