marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Vlissingen-Renesse

De reden om van Vlissingen omhoog te fietsen is ingegeven door het gegeven dat de meeste wind in Nederland uit het zuidwesten komt. Vandaag heeft Moedertje Natuur dat anders bedacht en vanaf het begin voelen we de noorderwind op kop. In de duinen en bosgebieden valt het nog mee, maar op de Oosterscheldekering vallen we bijna stil. Als je flink doorloopt kun je ons bijhouden. Af en toe zie ik Marjo kijken met een blik van: jaja, de volgende keer ga ik fietsen met iemand die er echt verstand van heeft.... Het is een prachtige tocht vandaag, we hebben 71 km gefietst. Wel heel druk op sommige stukken fietspaden. Veel Duitsers met kinderen. Ze zijn goed te herkennen: zij dragen fietshelmen, waarschijnlijk verplicht thuis. Ik weet niet wat die Duitsers hebben met helmen: de laatste keer dat ze hier in grote getale waren, droegen ze ook allemaal en helm. Het gaat door bossen en duinen, soms vlak langs het strand. We zijn afgestapt in Domburg, een van vroeger uit mondaine Hollandse badplaats. Onderweg geluncht met gerechten uit de Plus in Vrouwenpolder. Daarna dus de lange Oosterschelde dam op om nog even te stoppen bij Neeltje Jans. Toen we hier meer dan 20 jaar geleden waren, was het nog een simpel info-centrum over de Deltawerken. Heden ten dage is het een soort (kinder)pretpark waar je met z'n tweeen eerst 45 euro moet afrekenen om in de hal te mogen. Bewaren we voor later, met de kleinkinderen. We zijn uiteindelijk in Renesse terechtgekomen, in het Badhotel. Op de weg naar onze kamer zie ik een deur met het bordje sauna. Bij het binnentreden van onze kamer denk ik dat ze het bordje op de verkeerde kamer geplakt hebben. Wat een hitte, en het raam blijkt maar zo'n 5 cm open te kunnen kantelen. Dat wordt nog wat, we verheugen ons op vanacht.... Renesse is overbevolkt, het is ook kermis in het dorp. Normaal wil je hier niet zijn in het hoogseizoen. Als diner hebben we een maaltijdsalade van de Jumbo gescoord, met voor ieder afzonderlijk een pudding van de Mona. Ja, deze laatste is uiteindelijk nog een hele hap, maar we hebben gesmuld. De beloning op een hele winderige fietsdag en een broeierige hotelkamer!