marjoeneriknoordzee.reismee.nl

Seaburn-Newcastle 42 km

De laatste echte fietsdag hier is aangebroken. We moeten op weg naar de veerboot, nu in Newcastle. We verlaten weer volbepakt de B@B en rijden landinwaarts, op zoek naar de rivier de Tyne. Langs deze oever proberen we zoveel mogelijk te fietsen, want op Google Maps heb ik gezien dat er nog een "leuk” weggetje moet lopen. Deze kunnen we inderdaad vinden, ja de ervaring gaat nu tellen, en is erg de moeite waard. Mooie doorkijkjes naar de rivier. In Newcastle komen we bij de Millennium Bridge uit en hebben we ook een fraai uitzicht op veel bruggen, die de rivier oversteken. In de binnenstad hebben we ook nog een tijdje rondgereden, we hebben nog genoeg tijd om de pont te bereiken. Het heeft een oude binnenstad en ik vind het wat op New York lijken. Niet qua hoogbouw, maar met de wegen die hoog over bruggen, over de stad heen lopen. Vervolgens zoeken we een route langs de noordzijde van de Tyne om de terminal te bereiken. Onderweg komen we nog bij een cafe een fietsend stel tegen met een jonge, ongeveer 9-jarige dochter. Zij komen uit Schotland en gaan, na de oversteek, fietsen en kamperen in Nederland. Heel dapper! Later staan we we weer samen in de rij voor het inschepen, te wachten. Het valt Marjo op dat ze en vreemd taaltje met elkaar spreken, welke ze niet kan plaatsen. Ze vraagt aan de mensen of ze nu Schots met elkaar praten. Het blijkt Portugees te zijn, want ze komen oorspronkelijk uit Portugal.

Aan boord voegen we ons tussen de grote schare feestvierende Engelsen, die dit weekend een dagje Amsterdam doen. Het is wel een bijzonder volkje daar aan de andere kant van de Noordzee. De mensen die we deze week ontmoet hebben, waren heel gastvrij en bereidwillig je te helpen. Het was weer een heel avontuur voor ons tweeën. Het links fietsen ging prima. Onze route was mooi, maar niet heel uitdagend. De heuvels wel. De fietspaden, als ze er al waren, zijn beroerd. Dus als we hier ooit weer fietsen, moeten we kijken naar een gedeelte in Engeland waar dat beter ontwikkeld is. In Nederland ervaar je veel meer rust en ruimte als fietser. Het weer was, op één dag na, prima. We hebben mooi in korte broek kunnen fietsen.

We hebben 390 km op de teller voor deze week, toch weer een mooi resultaat.

Tsja en dan dat theemysterie. Ik denk dat dat toch een soort cliff-hanger wordt voor een volgend (Noordzee-) blog…..

Onze route van vandaag

Toos

Ik krijg meteen zin om langs de Noordzee te gaan fietsen, geïnspireerd door de mooie reisverhalen van jullie. Weten jullie al meer over het thee- mysterie?
Lieve groet, Toos